En vecka i taget…

Jag sitter på Gili Air och det regnar. Ett sånt där härligt tropiskt regn med stora droppar som sköljer bort allt damm och får träd och buskar att bli gröna igen.
Jag har varit på Bali i två veckor. Det är underbart, men också frustrerande. Innan jag åkte från Australien hade jag storstilade planer på att ”få igång mitt skrivande” när jag var på semester. Jag har tragglat med min bok i flera månader och det känns som en riktig ”ett steg framåt, två steg bakåt” historia. Jag tänkte, som så många gånger förr, att ny miljö skulle leda till ny inspiration. Allting är bättre i framtiden; ”när jag kommer till Australien, då ska jag äta nyttigt”, ”när jag kommer hem till Sverige i sommar, då ska jag minsann yoga varje dag”, ”när jag kommer till Bali, då kommer boken skriva sig själv”. Men nej, det fungerar ju inte så, tyvärr…

Så när jag satt här imorse och drack min ”kopi lombok” och tittade ut över palmerna och havet och undrade om ”this is it”, om det var nu jag skulle ge upp hoppet om att skriva en bok, så fick jag en idé.

Det började med att jag fundera på vad jag har åstadkommit under det senaste året (jag började “officiellt” skriva på boken 1:e november förra året, idag är det 27:e oktober, alltså ett år, typ) och jag kom fram till att, jo, det är ändå en hel del. Och så tänkte jag på vad jag skulle vilja åstadkomma framöver, under det kommande året. Vilket i sin tur fick mig att tänka på Gretchen Rubins fantastiska bok ”The Happiness Project” (som jag verkligen kan rekommendera om du, som jag, är lagd åt att gilla ”personlig utveckling/självhjälps böcker”, I love that shit!).

Anywho, i boken bestämmer hon sig för att under ett år göra små projekt för att bli mer lycklig. Ett projekt för varje månad.

Första gången jag läste boken var för flera år sedan när jag reste i Indien. Jag blev superinspirerad att göra ett eget ”happines project”. Vilket sedan rann ut i sanden redan innan första månaden var över. MEN, nu känner jag mig manad att prova igen. Dock med en liten modifikation. Jag ska bara ha mina ”projekt” i en vecka, och jag ska bara göra dem fram till jul. Det innebär att om jag börjar på måndag (vilket man alltid gör, ju, börjar på en måndag) så har jag 7 veckor att fylla, 7 projekt att göra.

Spännande va?! Jag är supertaggad! (Jag blir förvisso alltid supertaggad när jag får nya idéer. Jag hoppas att det håller i sig den här gången).

Målet är att ägna 1-2 timmar/dag åt det här, och verkligen fokusera under den tiden. Det är så lätt att flumma runt med annat och så har man bara aktivt gjort det man tänkt göra i 10 minuter fast det har gått 2 timmar (men man har stenkoll på både instagram, facebook OCH pinterest, or is that just me?)

Mina projekt/ämnen för de följande veckorna är:

Yoga – Jag har yogat till och från i över 10 år, och det går alltid lite upp och ner. Här på Bali har jag yogat mer än på länge och det har fått mig att återupptäcka hur mycket jag älskar det. Jag vill hålla fast i den känslan när jag kommer hem till Perth. Jag vill även fördjupa mig i filosofin igen. Så jag tänker mig 60-90 min asana per dag och minst 30 min av läsning. Plus att påbörja en ”handstand practice”.

Tacksamhet – Att skriva tacksamhetsdagbok är någonting jag brukar komma tillbaks till med jämna mellanrum, men nu var det ett tag sedan. Jag kommer att ta boken ”The Magic” till hjälp, och även försöka läsa annan litteratur som har med tacksamhet att göra.

Meditation – Det som aldrig riktigt har fallit på plats för mig. Visst, jag ”mediterar” i samband med yogan, men jag har aldrig lyckats få meditation att bli någonting jag gör dagligen utan att nödvändigtvis yoga först. Den här veckan är 20 min/dag mitt mål, samt att även här läsa om det och på så sätt förhoppningsvis fördjupa mig i ämnet.

Vegetariskt – Jag var vegetarian under 1,5 år och äter fortfarande mestadels vegetariskt. Men den här veckan vill jag fokusera på det lite extra, prova nya recept, och även försöka att dra ner på mejeriprodukter.

Måla/rita – någonting som jag alltid har känt att jag ”inte kan”, men som jag ändå alltid har gillat. Målet denna veckan är att rita någonting varje dag, samt att faktiskt måla nånting, med färg och pensel och hela balunsen!

Läsa – jag älskar att läsa, jag är en riktig ”bookworm” och har i princip alltid en bok i väskan. Men denna vecka tänker jag välja en bok som jag har haft på min läs-lista men aldrig tagit tag i, kanske för att den är lite ”svår” (det finns ett gäng och jag har inte bestämt vilken än)

Stå på händer – det här är en återkoppling till första veckan. När jag lärde mig stå på huvudet utan att använda en vägg var det en enorm kick för självförtroendet. Och nästa mål har alltid varit att ”ta tag” i att stå på händer. Denna vecka blir det extra fokus på just det. Kanske genom online kurser på youtube, besök till en yoga studio eller med hjälp av böcker, och en hel massa träning.

Målet för mig är väl inte “happiness” direkt (fast lycka är ju alltid trevligt) utan snarare att få en spark i rumpan när det kommer till skrivandet. Tanken är att genom att fokusera på andra saker som fortfarande känns lite kreativa så kanske jag får en kick och kommer igång med boken igen. Under tiden ska jag uppdatera här på bloggen om hur det går (så att jag ändå använder skrivandet i någon form) och så får vi se vad som händer. 

Lets do this!  

  

Leave a Reply

