Lite tankar om att uppskatta nuet

Jag kommer ihåg en regnig eftermiddag i Indien. Jag satt på vad som hade blivit mitt favoritkafé. Regnet smattrade på plåttaket, luften var varm och fuktig och fick mina färgglada hippie kläder att klibba mot kroppen. Framför mig stod en halvdrucken chai och det luktade vitlök och curry från köket en trappa ner. Jag satt där på de skitiga kuddarna med min bok och en helt ledig dag framför mig, inga måsten i världen. Jag hade drömt och fantiserat om det där ögonblicket i flera månader. Ensam i Indien, tid att läsa, skriva, reflektera och ”bara vara”. Men när jag satt där så tänkte jag på hur härligt det skulle bli att ligga och läsa vid en pool på Bali. Jag riktigt längtade. Föreställde mig hur jag skulle vara fräscht solbränd, vältränad, i en krispigt vit kaftan, snygg bikini, mitt hår skulle vara långt och solblekt. Jag skulle dricka färska kokosnötter och livet skulle vara perfekt. Och då slog det mig, att jag var ju redan i mitt perfekta liv! Livet som jag drömt om när jag jobbade i London, och när jag gick upp klockan fyra på morgonen för att skura toaletter på campingen för att tjäna ihop pengar till reskassan. Då drömde jag om Indien. Och nu var jag i Indien och drömde om Bali. Jag insåg att om jag fortsatte så här, då skulle jag, när jag väl låg där vid poolen på Bali, drömma om stranden i Malaysia, och väl i Malaysia skulle jag inte uppskatta stranden, för jag skulle vara upptagen med att drömma om hur härligt och glamoröst (jag lever alltid ett väldigt glamoröst liv i mina dagdrömmar) storstadslivet i Sydney skulle bli framöver. Jag skulle alltid blicka framåt, och aldrig vara nöjd. Aldrig nöjd, och aldrig lycklig.
 
Jag bestämde mig där och då för att försöka leva mer i nuet. Det är ett löfte som jag fortfarande behöver förnya varje morgon. Något som jag ofta glömmer, men som jag sakta men säkert börjar bli bättre på. För min chai smakar mycket bättre om den inte jämförs med en framtida mojito. Och mitt té i Australien smakar bättre om det inte jämförs med världens bästa kaffe (vilket är svenskt bryggkaffe, så klart, eller, möjligtvis, en cappucino i Italien).
 
Jag älskar att dagdrömma. Och jag tror stenhårt på att man ska planera för framtiden, att man ska längta till nästa semester, det är klart att man ska det, det är ju halva nöjet. MEN, det får inte ta överhanden. Framtiden får inte bli viktigare än nuet. Och det fungerar på samma sätt med dåtid. Om man ständigt jämför nuet med hur bra det var på förra semestern, förra sommaren, i gymnasiet, då är det också svårt att uppskatta nuet.
 
Hur gör man då, för att uppskatta nuet? I yogan pratar man om att ”komma tillbaks till andetaget” när tankarna skenar iväg, och det är vad jag brukar försöka med även i ”verkliga livet”, inte bara på mattan. Kommer jag på mig själv med att vara lite väl långt borta från nuet så tar jag ett djupt andetag, känner av hur det känns i kroppen, och så försöker jag hitta någonting att vara tacksam för i den situation jag befinner mig i. Om jag har en dålig dag på jobbet och jag mentalt skäller ut alla gäster i restaurangen för att de är så taskiga (det händer) men jag inser vad jag håller på med, då kan jag ta ett djupt andetag och tänka ”jag är tacksam att jag ens har ett jobb att gå till, tacksam för lönen jag får för att vara här, tacksam för att jag kan betala räkningar och spara ihop till resor”. Och då känns det oftast bättre. Eller om jag sitter här på Gili och tänker ”vad härligt det ska bli att komma hem till Perth, jag ska nog laga gnocchi till middag när jag kommer hem”; djupt andetag; ”jag är tacksam för att vara här, nära havet, på en ö utan trafik, med en hel dag framför mig utan några måsten”.
 
Sakta men säkert blir det lättare att vara i nuet, uppskatta det man har och där man är, vara lite mer tillfreds och, kanske, lite lyckligare. 

   
  

One thought on “Lite tankar om att uppskatta nuet

Leave a Reply

